Christopher Bismann
Komponist og filminstruktør.
Arbejder næsten altid sammen med tekstforfatteren Anne Poke, der dog dør af kræft i 36.
Helt tilbage i 18 skrev de sammen alt materialet til Gullivia (Gullivia Canada fra G.C.s) debutalbum Heaven's Waiting.
I 31 skrev han selv al musikken til musikfilmen Yes I can Dance, som han også instruerede. Alle tekster var skrevet af Anne Poke.
Manuskriptet var egentligt skrevet til Candy Bigglle, men hun afviste at deltage i filmen. Det blev ellers en god film, som efter lidt omskrivning blev rollebesat af Frank Williams, Jannie Hockerfeld og Candy Heartway, og for sin birolle vandt Evelyn Keen en CCAA.
Plottet er ekstremt simpelt og handler reelt om en danseinstruktør, der har svært ved at finde kærligheden.
I 34 instruerede han The Confession of Aunt Tillie. En morsom komedie, der foregår på landet i Savan i 960erne. Klassisk kærlighedshistorie blandt storbønder og landarbejdere baseret på kendt roman med et stjernespækket opbud af skuespiller anført af Mr. Kim Carby og Dorethea Lux i hovedrollerne. Filmen havde hans hidtil største budget.
Både i 34 og 35 fik makkerparret Christopher Bismann og Anne Poke en CCAA for Bedste Filmmusik.
I 36 kom Readers, hvor manus blev til i samarbejde med sangeren Roger Dawson, der også indsang titelmelodien.
Herefter havde han brug for en pause. For første gang i karrieren havde han så meget overskud, at han kunne tillade sig at pille et år ud af kalenderen og rejse rundt i verden for at samle inspiration. Det blev faktisk til hele to år, inden hans næste film kom i 39.
Filminstruktør
30: Be Shy - or Shining instruktørassistent for Tony Unswind
31: Yes I can Dance . CCAA for bedste birolle
32: The Shadow of a Woman
34: The Confession of Aunt Tillie komedie på MegaFilm, der (som den første) fik en CCAA for Bedste Filmmusik.
35: A Place to hide in Sun Beach. Komedie CCAA for Bedste Filmmusik.br>
36: Readers
37: Pause
38: Pause
39: ny film med eget manus - måske historie fra fjern egn i Tirbik? - MegaFilms