Hjælp:Pointsystemer
Standardsystemet er 2 point for en sejr og 1 point for uafgjort. Der har dog på forskellige tidspunkter været anvendt andre varianter.
I NOIUTFO har man siden 31 i treårsintervaller eksperimenteret med forskellige pointsystemer. Disse gælder for samtlige turneringer på alle niveauer i Tirbik.
Indholdsfortegnelse
Regler for knockoutkampe
Udebanemål
Til og med sæson 33 havde Alfoot en regel om, at udebanemål talte dobbelt i tilfælde af samlet mållighed efter to knockout-turneringskampe, fx i Intercup. Reglen blev afskaffet fra og med sæson 34, således at man nu tyr til forlænget spilletid og eventuelt straffesparkskonkurrence.
Straffesparkskonkurrence
Til og med sæson 34 bestod en straffesparkskonkurrence altid af mindst fem skud til hvert hold. Det vil sige, at begge hold skulle “sparke færdig”, selvom konkurrencen var afgjort (fordi det ene ikke længere kunne indhentes). TIFO indførte fra og med sæson 35 på verdensplan, at en kamp er færdig, når straffesparkskonkurrencen reelt er afgjort. I teorien kan dette være efter tre spark til hvert hold, hvis det ene scorer på alle tre og det andet brænder alle tre.
Anvendte pointsystemer
Disse bliver eller har på et tidspunkt været anvendt.
3 point for sejr
Dette system anvendes i Plaque de Jeunesse siden 34-36-udgaven, hvor der for første gang ikke spilles knockoutturnering.
- Sejr giver 3 point
- Uafgjort giver 1 point
Ved pointlighed gælder:
- antal scorede mål
- antal sejre
- måldifference
- afgørende kamp
“Kontinuitet belønnes”
Systemet belønner gode — eller rettere stabile — turneringshold, idet det giver bonus at samle point i flere kampe i træk.
Det bruges i alle turneringer i Tirbik i sæson 34, 35 og 36.
Som i standardsystemet gives der 2 point for sejr og 1 for uafgjort.
Derudover gives 1 ekstra point for hver gang et hold samler 4 point på sin “konto”:
- Der kan højst bruges tre kampe til at opnå hvert ekstra point. Hvis et hold således spiller fire uafgjorte kampe i træk, får det ikke noget ekstra point for dette.
- Hver gang et hold bliver tildelt et ekstra point, trækkes der 2 point fra dets “konto”.
- Hver gang et hold taber en kamp, nulstilles dets “konto” for at opnå ekstra point. Med andre ord skal holdet begynde forfra med at tjene sit næste ekstra point.
Mål belønnes
Variant I
Blev anvendt i alle turneringer i Tirbik i sæson 31, 32 og 33 og var dermed NOIUTFOs første pointeksperiment.
- En sejr med mindst tre måls forskel giver 3 point
- En sejr med ét eller to måls forskel giver 2 point
- Uafgjort giver 1 point
Quampini-systemet
Bruges i Alouangs kvalifikationsturnering til TIFO Gold Cup siden kvalifikationen til slutrunden i 36.
- Sejr giver 3 point
- Uafgjort giver 1 point
- Scorer et hold mindst 4 mål i en kamp, får det yderligere 1 point uanset kampens resultat
Ved pointlighed gælder:
- seneste indbyrdes kamp
- første indbyrdes kamp (uden hensyn til udebanemål)
- måldifference
- antal scorede mål
- lodtrækning
Ideer til pointsystemer
Disse er blot ideer og har (endnu) ikke været anvendt i officielle turneringer.
Mål belønnes
Variant II
- 0:0 og 1:1 giver ingen point
- andre uafgjorte resultater giver 1 point
- 1:0 giver 2 point
- andre sejrscifre giver 3 point
Variant III
- 0:0 giver ingen point
- 1:1 giver 1 point
- andre uafgjorte resultater giver 2 point
- 1:0 giver 3 point
- andre sejrscifre giver 4 point
Variant IV
Som standardsystemet, bortset fra at 0:0 ingen point giver
Ingen uafgjort
Står det uafgjort efter 90 minutter spilles der enten forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence.
- Sejr i ordinær spilletid giver 4 point
- Sejr efter forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 2 (eller 3?) point
- Nederlag efter forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 1 point
Ishockeyvariant I
- Sejr i ordinær spilletid giver 5 point
- Sejr efter forlænget spilletid 4 point
- Sejr efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 3 point
- Nederlag efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 2 point
- Nederlag efter forlænget spilletid giver 1 point
Ishockeyvariant II
- Sejr i ordinær spilletid giver 3 point
- Sejr efter forlænget spilletid 2 point
- Sejr efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 1 point