Hjælp:Pointsystemer

Fra Bjørnen og Stenen
Skift til: Navigation, Søgning

Standardsystemet er 2 point for en sejr og 1 point for uafgjort. Der har dog på forskellige tidspunkter været anvendt andre varianter.

I NOIUTFO har man siden 31 i treårsintervaller eksperimenteret med forskellige pointsystemer. Disse gælder for samtlige turneringer på alle niveauer i Tirbik.

Regler for knockoutkampe

Udebanemål

Til og med sæson 33 havde Alfoot en regel om, at udebanemål talte dobbelt i tilfælde af samlet mållighed efter to knockout-turneringskampe, fx i Intercup. Reglen blev afskaffet fra og med sæson 34, således at man nu tyr til forlænget spilletid og eventuelt straffesparkskonkurrence.

Straffesparkskonkurrence

Til og med sæson 34 bestod en straffesparkskonkurrence altid af mindst fem skud til hvert hold. Det vil sige, at begge hold skulle “sparke færdig”, selvom konkurrencen var afgjort (fordi det ene ikke længere kunne indhentes). TIFO indførte fra og med sæson 35 på verdensplan, at en kamp er færdig, når straffesparkskonkurrencen reelt er afgjort. I teorien kan dette være efter tre spark til hvert hold, hvis det ene scorer på alle tre og det andet brænder alle tre.

Anvendte pointsystemer

Disse bliver eller har på et tidspunkt været anvendt.

3 point for sejr

Dette system anvendes i Plaque de Jeunesse siden 34-36-udgaven, hvor der for første gang ikke spilles knockoutturnering.

  • Sejr giver 3 point
  • Uafgjort giver 1 point

Ved pointlighed gælder:

  1. antal scorede mål
  2. antal sejre
  3. måldifference
  4. afgørende kamp

“Kontinuitet belønnes”

Systemet belønner gode — eller rettere stabile — turneringshold, idet det giver bonus at samle point i flere kampe i træk.
Det bruges i alle turneringer i Tirbik i sæson 34, 35 og 36.

Som i standardsystemet gives der 2 point for sejr og 1 for uafgjort.
Derudover gives 1 ekstra point for hver gang et hold samler 4 point på sin “konto”:

  • Der kan højst bruges tre kampe til at opnå hvert ekstra point. Hvis et hold således spiller fire uafgjorte kampe i træk, får det ikke noget ekstra point for dette.
  • Hver gang et hold bliver tildelt et ekstra point, trækkes der 2 point fra dets “konto”.
  • Hver gang et hold taber en kamp, nulstilles dets “konto” for at opnå ekstra point. Med andre ord skal holdet begynde forfra med at tjene sit næste ekstra point.
Fire eksempler til hjælp for at forstå pointsystemet “Kontinuitet belønnes”.

Mål belønnes

Variant I

Blev anvendt i alle turneringer i Tirbik i sæson 31, 32 og 33 og var dermed NOIUTFOs første pointeksperiment.

  • En sejr med mindst tre måls forskel giver 3 point
  • En sejr med ét eller to måls forskel giver 2 point
  • Uafgjort giver 1 point

Quampini-systemet

Bruges i Alouangs kvalifikationsturnering til TIFO Gold Cup siden kvalifikationen til slutrunden i 36.

  • Sejr giver 3 point
  • Uafgjort giver 1 point
  • Scorer et hold mindst 4 mål i en kamp, får det yderligere 1 point uanset kampens resultat

Ved pointlighed gælder:

  • seneste indbyrdes kamp
  • første indbyrdes kamp (uden hensyn til udebanemål)
  • måldifference
  • antal scorede mål
  • lodtrækning

Ideer til pointsystemer

Disse er blot ideer og har (endnu) ikke været anvendt i officielle turneringer.

Mål belønnes

Variant II

  • 0:0 og 1:1 giver ingen point
  • andre uafgjorte resultater giver 1 point
  • 1:0 giver 2 point
  • andre sejrscifre giver 3 point

Variant III

  • 0:0 giver ingen point
  • 1:1 giver 1 point
  • andre uafgjorte resultater giver 2 point
  • 1:0 giver 3 point
  • andre sejrscifre giver 4 point

Variant IV

Som standardsystemet, bortset fra at 0:0 ingen point giver

Ingen uafgjort

Står det uafgjort efter 90 minutter spilles der enten forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence.

  • Sejr i ordinær spilletid giver 4 point
  • Sejr efter forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 2 (eller 3?) point
  • Nederlag efter forlænget spilletid og/eller sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 1 point

Ishockeyvariant I

  • Sejr i ordinær spilletid giver 5 point
  • Sejr efter forlænget spilletid 4 point
  • Sejr efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 3 point
  • Nederlag efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 2 point
  • Nederlag efter forlænget spilletid giver 1 point

Ishockeyvariant II

  • Sejr i ordinær spilletid giver 3 point
  • Sejr efter forlænget spilletid 2 point
  • Sejr efter sudden death eller straffesparkskonkurrence giver 1 point